Opvallen door
'gewoon' jezelf te zijn

Jezelf onderscheiden van anderen door gewoon jezelf te zijn. Het kan! Hoe? Start met werken aan je personal branding. In de aankomende blogreeks deel ik allerlei tips om je op gang te helpen. In deze blog starten we met een introductie en 3 acties die je direct kunt uitvoeren. 

Door: Kirsten Lofers Adema | Het Branding Bureau

Jezelf onderscheiden van andere door gewoon jezelf te zijn.

Het klinkt zo simpel.

En stiekem is dat het ook! 

Maar voordat simpele dingen ook echt simpel gaan voelen, moet je eerst afrekenen met de vooroordelen in je hoofd. 

Weg met de vooroordelen.

Aan personal branding kleven er een hele hoop.

Zo zou personal branding alleen nodig zijn als online influencer.

Of wordt personal branding pas relevant wanneer je een belangrijke baan hebt, omdat je dan veel naar buiten treedt als gezicht van het bedrijf. 

In beide situaties is personal branding zeker onmisbaar.  

Maar waarom alleen dan? 

Stel jij bent ergens heel goed in of je hebt een hobby waar je veel vrije tijd aan besteedt. Hoe handig is het dan als andere mensen (onbekenden) je daarvoor weten te vinden? 

Personal branding zorgt dat nieuwe deuren voor je open gaan.

Die deuren blijven anders gesloten, omdat mensen simpelweg niet aan je denken bij het onderwerp.

Stel: ik heb VIP-kaartjes gewonnen voor een  voetbalwedstrijd. Dit blijkt dé grote finale te zijn. Maar ik heb er werkelijk niets mee en wil ze weggeven. Jij bent die-hard voetbalfan. Helaas is het je net niet gelukt kaarten te bemachtigen. Als ik je vervolgens op bel om je te vertellen dat je toch heen kunt? 

Dat is al een resultaat van personal branding!

Maar daar stuiten we ook direct op het grootste probleem: 

Heel veel mensen zijn zich niet bewust van hun persoonlijk merk. 

Tel daar die vervelende vooroordelen bij op.  

En vul die vooroordelen aan met gedachtes als: ‘Ik ben toch niet zo speciaal’ of ‘Ik hoef niet op te vallen’ en je zet jezelf helemaal klem. 

Maar over één ding kunnen we het dus wel eens zijn: iederéén heeft een persoonlijk merk

Alleen noemen we het in de volksmond anders. 

Je imago. 

Dat wat de buitenwereld van je denkt, zonder dat jij daar ook maar iets voor hoeft te doen.  

Die labels die we zo graag op mensen plakken om ze gemakkelijker te herinneren. 

Denk maar aan 3 mensen in je omgeving. ‘Hij is sportief, zij is een doorzetter en hij is een betrokken vader.’ 

Bij alledrie kun je zo iemand opnoemen. 

Hoe?

Op basis van die vooroordelen. 

Labels. Hokjes. Maakt niet uit. 

Maar we doen het allemaal. 

Wist je dat we slechts 5% van ons handelen bewust doen?

Dus het meeste wat we doen op een dag is automatisch of onbewust. 

Bewust werken aan je persoonlijk merk vereist dan ook doorzettingsvermogen.

Een paar keer laten vallen dat je gek bent op voetbal, blijft bij mij nog niet hangen.

Je moet die associaties gaan voeden. 

Ik wil zien dat jij van voetbal houdt. 

Ervaren dat jij er veel tijd in stopt. 

Wanneer je dat zichtbaar maakt, ga je bewust werken aan je persoonlijk merk. 

En word je minder snel slachtoffer van je (onbewuste) imago. 

Dus als antwoord op de vraag of je jezelf ook kunt onderscheiden door simpelweg ‘gewoon’ jezelf te zijn?

Zeker! Dat kan. 

Ieder mens is uniek.

Hoe meer jij ‘gewoon’ jezelf bent, hoe opvallender je wordt. 

Maar dat is best eng. 

En vereist durf. 

Ik heb het nu nog niet over jezelf zichtbaar maken.

Maar puur durven om jezelf flink onder de loep te nemen. 

Tot de kern te komen van wie jij wilt zijn. 

En aan mensen om je heen te gaan vragen wat zij van je denken. 

Om een begin te maken met je persoonlijk merk zijn er drie dingen die je eerst moet uitzoeken bij jezelf:

Wie ben je?
Wat wil je uitstralen? 
Hoe kom je over bij anderen? 

Schrijf deze drie vragen voor jezelf op. 

En probeer ze te beantwoorden. 

Misschien komen er nieuwe vragen bij je op. 

Of loop je ergens in vast.

Laat het mij weten als ik je hierbij kan helpen! (Stuur mij gewoon een mailtje, dan kijk ik even met je mee!)  

Ik ben vooral nieuwsgierig of het beeld wat jij van jezelf hebt, ook bevestigd wordt door je omgeving op dit moment.

Of dat er ruis ontstaat. 

In de volgende blog gaan we een stapje verder en maak je kennis met de archetypes binnen personal branding. 

Die archetypes laten zien dat we allemaal op elkaar lijken. 

Ze bieden je houvast en richting. 

Om vervolgens vanuit durf je eigen unieke dingen erbovenop te leggen. 

Het helpt je bouwen aan een persoonlijk merk. 

Zodat ook jij straks jezelf kunt onderscheiden door ‘gewoon’ jezelf te zijn. 

Maar staar je niet blind op direct weten wat je nu moet doen. 

Begin bij stap 1: Word je bewust van wie je bent, wilt zijn en hoe je overkomt.

Deze blogs als eerste in je e-mail? 
Laatje mailadres achter: 

Personal Branding training

Wil jij dit jaar

  • Jezelf onderscheiden binnen je branche of organisatie?
  • Bewust werken aan je persoonlijke ontwikkeling?
  • Ervaren dat mensen je expertise (h)erkennen én doorvertellen?
MEER BRANDING