Als startende ondernemer ben je misschien zoekende geweest in je tarief, naarmate je naamsbekendheid opbouwt en er meer vraag ontstaat naar je diensten, wil je logischerwijs ook je prijzen omhoog brengen.
Met een goede rebranding van je merk draag je eraan bij dat je klant voldoende koopmotieven opbouwt om jouw prijsstelling te rechtvaardigen. Je kunt je merkuitstraling laten uitstralen op je gewenste prijsniveau. Dit geldt ook andersom. Wil je juist meer massa verkoop draaien of je prijs omlaag brengen? Dan heeft dit direct invloed op je gekozen positionering.
Wist je bijvoorbeeld dat kleuren veel invloed hebben op de beredenering van je klant wanneer het op jouw aanbod aankomt? Ook kleuren brengen veel associaties met zich mee. Door eerst te bepalen waar je naartoe wilt, vervolgens je nieuwe positionering te bepalen en als laatste verwerk je dit door in je visuele merkidentiteit. Nu laat je de psychologie rondom kleuren vóór je merk werken.
Benieuwd naar de psychologie achter kleuren en andere slimme branding trucjes die je direct zelf kunt toepassen? Dit vind je allemaal in mijn super simpele branding cursus ‘bouw je merk’. Doe er je voordeel mee!
Psychologie achter prijsbepalingen van je product of diensten
Achter prijsbepaling gaat ook nog een complete psychologie schuil. Zo kun je bijvoorbeeld onderscheid maken tussen rationele aankopen en emotionele aankopen. Wat voor type aankoop is jouw product of dienst? Tijdens een rebranding traject is er ook aandacht voor welke prijsstrategie het beste past bij de beleving van jouw merk.
Leuke leestip! >> Hier vind je een handige blog met praktische voorbeelden over de psychologie achter prijzen, geschreven door conversie-optimalisatiespecialist Gijs Wierda. [Blog gaat verder onder de foto.]