3 signalen dat het tijd is voor een rebranding
van je merk

Van je bedrijf een sterk merk maken vereist met regelmaat een kritische blik en soms vereist rebranding zelfs een compleet nieuw design. Maar wat is nu het juiste moment om te investeren in een rebranding van je merk? Welke signalen mag je als ondernemer echt niet negeren? Hoe herken je het moment om je branding weer prioriteit te maken? Dit zijn 3 signalen dat het nú tijd is voor een rebranding van je merk.  

Auteur: Kirsten | Het Branding Bureau

In dit blog

3-signalen-dat-het-tijd-is-voor-rebranding-het-branding-bureau

3 Signalen dat het tijd is voor een rebranding van je merk

Rebranding signaal 1: Je bedrijf valt niet op tussen je conculega's

Tijdens een rebranding traject kijk je niet alleen naar jouw eigen bedrijf, maar ook naar je omgeving. Welke kansen benutten je collega’s? Maar ook: waar laten zij kansen liggen? En hoe kun jij je onderscheidend positioneren ten opzichte van hen? 

Dit doet (re)branding voor je bedrijf binnen je markt
Rebranding zorgt ervoor dat je je merk (weer) op scherp zet. We worden als ondernemers allemaal geleefd door een volle agenda en werkzaamheden van alledag. Maar, wanneer je het idee hebt dat jouw merk niet langer je gewenste associaties oproept bij je belangrijkste klantgroepen, dan is dit een duidelijk signaal om opnieuw aandacht te schenken aan je merkpositionering. 

Bewust gewenste associaties oproepen bij klanten rondom jouw merk
Met een goed doordachte merkstrategie bepaal je zélf welke associaties je oproept bij mensen wanneer ze in aanmerking komen met jouw merk. Vervolgens probeer je klanten bewust te beïnvloeden door deze associaties doelgericht in verbinding te brengen met jouw merk. 

Zo kun je van een low budget winkel, rebranden naar het luxe segment. Van ‘simpele’ éénpitter, naar gewild vakexpert. Een goede rebranding creëert nieuwe gewenste associaties bij je merk én laat ze er visueel naadloos op aansluiten. Hierdoor wordt het voor jouw klanten geen vraagteken of jij je belofte waar kunt maken, maar een logische rekensom. 

3-signalen-dat-het-tijd-is-voor-rebranding-het-branding-bureau

Rebranding signaal #2: Je wilt je prijzen verhogen

Als startende ondernemer ben je misschien zoekende geweest in je tarief, naarmate je naamsbekendheid opbouwt en er meer vraag ontstaat naar je diensten, wil je logischerwijs ook je prijzen omhoog brengen.

Met een goede rebranding van je merk draag je eraan bij dat je klant voldoende koopmotieven opbouwt om jouw prijsstelling te rechtvaardigen. Je kunt je merkuitstraling laten uitstralen op je gewenste prijsniveau. Dit geldt ook andersom. Wil je juist meer massa verkoop draaien of je prijs omlaag brengen? Dan heeft dit direct invloed op je gekozen positionering. 

Wist je bijvoorbeeld dat kleuren veel invloed hebben op de beredenering van je klant wanneer het op jouw aanbod aankomt? Ook kleuren brengen veel associaties met zich mee. Door eerst te bepalen waar je naartoe wilt, vervolgens je nieuwe positionering te bepalen en als laatste verwerk je dit door in je visuele merkidentiteit. Nu laat je de psychologie rondom kleuren vóór je merk werken. 

Benieuwd naar de psychologie achter kleuren en andere slimme branding trucjes die je direct zelf kunt toepassen? Dit vind je allemaal in mijn super simpele branding cursus ‘bouw je merk’. Doe er je voordeel mee!

Psychologie achter prijsbepalingen van je product of diensten
Achter prijsbepaling gaat ook nog een complete psychologie schuil. Zo kun je bijvoorbeeld onderscheid maken tussen rationele aankopen en emotionele aankopen. Wat voor type aankoop is  jouw product of dienst? Tijdens een rebranding traject is er ook aandacht voor welke prijsstrategie het beste past  bij de beleving van jouw merk.

Leuke leestip! >> Hier vind je een handige blog met praktische voorbeelden over de psychologie achter prijzen, geschreven door conversie-optimalisatiespecialist Gijs Wierda.  [Blog gaat verder onder de foto.]

3-signalen-dat-het-tijd-is-voor-rebranding-het-branding-bureau

Rebranding signaal #3: Je gaat je richten op een nieuwe doelgroep

Als ondernemer leer je je klanten steeds beter kennen. Waar je in het begin blij was met iedere klant, word je nu kieskeuriger. Je weet nu wie jouw ideale klant is en welke klanten je liever niet (meer) hebt. Je wilt met je merk dus enkel nog je ideale klant aanspreken.

Je belangrijkste klantgroepen opnieuw in beeld brengen

Tijdens een rebranding traject kijk je (opnieuw) kritisch naar je belangrijkste klantgroepen. Wat ikzelf vaak zie bij mijn klanten is dat ze al jaren op een bepaalde manier hun product of dienst verkopen. Deze manier zit er helemaal ingebakken. Echter, die manier leidt tot de klanten die je altijd hebt gehad, maar niet tot de klanten die je nu en in de toekomst alleen nog maar wilt.

‘Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.’
Praktisch voorbeeld: Een webbureau wilt meer grote projecten draaien en meer campagne-matig werken, maar online is het bedrijf voornamelijk zichtbaar met dienstverlening in web-oplossingen en deelt het voornamelijk praktische en service gerelateerde content. Hiermee bereik je nooit de klant die een bureau zoekt omdat ‘ie graag een grote mediacampagne wilt opstarten. Het klinkt heel simpel, maar heb jij al kritisch naar je eigen doelstellingen gekeken en je merk ernaast gelegd?

Benieuwd wat rebranding voor jouw merk kan betekenen?

Laat mij vrijblijvend met je meekijken. Samen brengen we in een korte quick scan je merk in kaart en bekijken we waar de belangrijkste actiepunten liggen. Je kunt vervolgens zelf bepalen wat je hiermee wilt doen. 

MEER BRANDING

Wil jij jouw merk versterken en meer trouwe klanten aantrekken? 

Laat mij meedenken over jouw merkstrategie of laat door mijn team verschillende contactmomenten bouwen en/ of optimaliseren. Dan ontvangen jouw klanten overal een warm welkom en zorg je in korte tijd voor snellere conversie.