Opvallen als ondernemer door ‘gewoon’ jezelf te zijn – start met personal branding
Opvallen door ‘gewoon’ jezelf te zijn Jezelf onderscheiden van anderen door gewoon jezelf te zijn. Het kan! Hoe? Start met werken aan je personal branding.
Actief werken aan je branding levert je heel veel voordelen op als startende ondernemer. Dat lijstje is aardig lang, dus in dit blog benoem ik er een paar. Dit zijn, wat mij betreft, de vijf essentiële voordelen van branding voor startende ondernemers die er bovenuit steken!
Branding zorgt ervoor dat je de belevingswereld van je klant ontdekt. Wanneer je actief werkt aan je branding als ( startende ) ondernemer, dan word je gedwongen na te denken over de belevingswereld van je klant. Wie is nu precies je klant? Welk probleem heeft de klant? En naar welke oplossingen gaat ‘ie op zoek? Door je ideale klant op papier te zetten, komt hij tot leven. Vervolgens kun jij je communicatie en marketing hierop aanpassen en voelt een klant, zonder dat je hem of haar überhaupt hebt gesproken, al aangesproken door jouw onderneming.
>> Wist je dat ik ook een losse trainingsmodule voor je klaar heb staan? Hiermee breng je je klantprofiel in een aantal overzichtelijke stappen in kaart. Na het afronden van de module (meestal in 1 a 2 uurtjes) kun je direct beginnen met content maken die je ideale klant aanspreekt! Klik hier voor toegang tot de module.
Werken aan je branding zorgt er ook voor dat je bewust een bepaalde eerste indruk achterlaat bij mensen. Door een herkenbaar en kloppend verhaal te vertellen, durven (potentiële) klanten sneller op je onderneming te vertrouwen. Als jij weet waar je het over hebt en een duidelijke verwachting schetst, dan weet je klant dat ook. De klant kan dit eerder naar zichzelf of zijn omgeving verantwoorden en hierdoor kan ‘ie sneller een keuze maken. Voor jou. Uiteraard. 😉
Aan welk merk ben jij loyaal? Dit kan een biermerk zijn voor je feestjes of bijvoorbeeld een kledingwinkel waar je graag komt. Of misschien die leuke koffietent op de hoek waar je voor punten spaart! Werken aan je branding als startende ondernemer bevordert merkloyaliteit. Je bent je bewust van je onderneming, de belevingswereld van je klant en jouw product. Natuurlijk wil je dat iemand zo lang mogelijk klant blijft. Al is het maar om weer nieuwe klanten aan te trekken. Wanneer jouw merk een plekje verovert in het hart van je klant, dan blijft je klant klant. Zélfs wanneer het eigenlijk niets meer bij je af kan nemen. Je klant wordt je fan.
Bedenk eens bij jezelf: wanneer word je fan van iemand? Wanneer steelt iemand een plekje in je hart? Juist. Doordat je het idee hebt dat je diegene kent. Soms niet eens in het echt (denk aan artiesten), maar soms ook wel (zoals je lieve buurvrouw). Maar bovenal: je voelt een persoonlijke klik. Hierdoor gun je iemand iets. Wanneer je deze sweet spot vindt, verkoopt je product zich zoveel gemakkelijker.
>> Wist je dat personal branding hierbij een heel belangrijk onderdeel speelt? Om een persoonlijke klik met je klanten te krijgen, moet je jezelf kwetsbaar maar óók stevig opstellen. Door bewust te werken aan wie jij als ondernemer bent en wat je uitstraalt, kun je dit in je eigen voordeel versterken. Benieuwd? Ik geef regelmatig laagdrempelige workshops bij mij op locatie in Hoorn of ik kom langs! In een avond of middag creëren we jouw persoonlijk merk die je onderneming versterkt! Klik hier om mij even een berichtje te sturen.
Dat is meestal de grootste uitdaging wanneer je net begint met ondernemen. Maar óók wanneer je bedrijf groeit en bloeit. Jouw positionering, dat wat je onderscheidt van de anderen concullega’s, is essentieel om regelmatig te evalueren. Wanneer je start met ondernemen is het belangrijk om überhaupt bewust een bepaalde positionering in de markt te kiezen. Wanneer je verder groeit, is het belangrijk te controleren of de gekozen positionering nog steeds past of toe is aan vernieuwing. Wanneer de markt zo erg verandert is of je wilt je gehele visie omgooien, dan kies je vaak voor een rebranding traject. Soms betekent dit zelfs dat je een geheel nieuw logo of merknaam gaat uitdragen. Daarbij is het onwijs belangrijk dat je bewust jouw plekje in de markt kiest. Branding zorgt ervoor dat je je strategisch positioneert als startende ondernemer.
Want zeg nou zelf: waarom betaal je bij de Albert Heijn zonder op- of omkijken meer voor een product? Omdat je je misschien meer thuis voelt in hun setting/ de reclames zo leuk vindt/ je aangesproken voelt. En wat denk je? Kun je hetzelfde product elders goedkoper krijgen? Zeker waar.
Persoonlijk doe ik niet mijn weekboodschappen bij deze gigant, maar ben ik er ieder jaar te vinden voor de kerstboodschappen en als ik iets specifieks nodig heb van een bepaald merk. Het assortiment is breed, de kwaliteit altijd goed en de winkel is fijn, ruim opgezet en opgeruimd. Dat ik bij de kassa altijd meer afreken dan ik mij van tevoren had voorgenomen neem ik op de koop toe. Dat is wat merkbeleving dus voor je kan doen!
Als startende ordernemer is dit ontzettend belangrijk. Iedereen moet ergens beginnen en je doet dit het liefst vanaf het begin tegen een rendabele prijs. Door je onderneming vanaf moment 1 sterk neer te zetten, zijn mensen eerder bereid naar verhouding te betalen voor je diensten of producten. Zelfs wanneer je nog maar net begonnen bent.
Vond je deze branding tips waardevol? En ben je benieuwd wat branding voor jouw bedrijf kan doen? Neem vrijblijvend contact met mij op en we bekijken samen hoe we jouw merk kunnen versterken.
Opvallen door ‘gewoon’ jezelf te zijn Jezelf onderscheiden van anderen door gewoon jezelf te zijn. Het kan! Hoe? Start met werken aan je personal branding.
3 signalen dat het tijd is voor een rebranding van je merk Van je bedrijf een sterk merk maken vereist met regelmaat een kritische blik
5 must do’s voor het versterken van je merk (Personal) branding versterkt je merk. Maar hoe zorg je dat jouw investering in branding ook resultaat oplevert?
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |