In dit blog delen wij onze top 5 boeken over branding om van jouw bedrijf een sterk merk te maken. Welke branding boeken moet je beslist gelezen hebben als je hiermee aan de slag gaat? Wij hebben de branding boeken geselecteerd die wij van harte aanbevelen aan iedere marketeer, brand manager of ondernemer.
How Brands Grow van Byron Sharp is een van de weinige branding boeken waarin de auteur zijn theorieën volledig baseert op wetenschappelijke onderzoeken (evidence-based-marketing). Dit maakt het boek soms wat minder vriendelijk om te lezen, maar wel een absolute aanrader. Al zijn bevindingen zijn gebaseerd op cijfers en hij haalt menig uitspraak onderuit op basis van onderzoeken. Dit boek moet je zeker gelezen hebben als je serieus aan de slag wilt gaan met branding!
Dit is het vervolg op How Brands Grow. Het boek ‘How Brands grow part 2′ is geschreven door Jenni Romaniuk en Byron Sharp en neemt je verder mee in de wereld van evidence-based marketing. In dit boek delen ze o.a. een roadmap voor merkgroei en het helpt je een lang-termijn strategie op te stellen (en te bewaken) voor jouw merk.
Het branding boek ‘BrandingNL’ staat vol met visies van Nederlandse professionals. Dit boek mag dan ook niet ontbreken in jouw boekenkast. Dit flinke boek – met maar liefst 635 pagina’s(!) – staat vol met modellen en is rijk geïllustreerd. Je kunt de hoofdstukken afzonderlijk van elkaar lezen en theorie vs. praktijkvoorbeelden worden goed afgewisseld. Fijn om als naslagwerk in je kast te hebben liggen!
[update 2024] Er is inmiddels een nieuw boek van Andy Mosmans verschenen (scroll even door naar beneden voor de link), ik heb hem zelf sinds dit jaar in bezit en het is een absolute aanrader omdat het weer helemaal naar de tijd van nu is!
Een klassieker binnen de branding boeken. Simon Sinek werkt in zijn boek ‘Start with why‘ met de Golden Circle. Dit model wordt nog steeds heel veel toegepast in de wereld van branding. In het boek zelf wordt de theorie veel herhaalt op een typische Amerikaanse manier. Je leest dit boek dan ook redelijk gemakkelijk & snel uit. Dit model mag niet ontbreken binnen je algemene kennis en zo mag dit boek mag dus ook niet ontbreken in je boekenkast!
In het boek ‘The Brand Gap‘ wordt heel duidelijk uitgelegd wat branding is en wat jouw rol als brand manager hierbij is. Het belangrijkste punt wat dit boek uitlegt, is hoe je de ‘gap’ tussen jouw branding strategie en de customer journey kunt overbruggen. Auteur Marty Neumeier werkt hierbij vanuit vijf verschillende disciplines die nodig zijn om een sterk merk te bouwen. Fijn boek, leest redelijk gemakkelijk en je kunt de punten direct in praktijk toepassen.
Ben je benieuwd wat een brandingexpert voor jouw bedrijf en merk kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Samen bekijken we geheel vrijblijvend waar jullie kansen liggen!
PS: Deze linkjes bevatten een affiliate. Wanneer jij een boek besteld, ontvangen wij – zonder dat het jou iets extra’s kost – een kleine tegemoetkoming vanuit Bol omdat wij hun link gebruiken. Dus als je een boek wilt kopen of cadeau geven, zou ik het fantastisch vinden als je het linkje in deze blog wilt gebruiken. Zo helpen we elkaar. Alvast bedankt!
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |