top_5_branding_boeken

Top 5 boeken over branding

Vandaag delen wij onze top vijf boeken over branding om van jouw merk een sterk merk te maken. Welke branding boeken moet je beslist gelezen hebben als je hiermee aan de slag gaat? Wij hebben er vijf geselecteerd die wij van harte aanbevelen aan iedere marketeer, brand manager of ondernemer.

#1 | How brands grow part 1 – What marketers don’t know

How Brands Grow van Byron Sharp is een van de weinige branding boeken waarin de auteur zijn theorieën volledig baseert op wetenschappelijke onderzoeken (evidence-based-marketing). Dit maakt het boek soms wat minder vriendelijk om te lezen, maar wel een absolute aanrader. Al zijn bevindingen zijn gebaseerd op cijfers en hij haalt menig uitspraak  onderuit op basis van onderzoeken. Dit boek moet je zeker gelezen hebben als je serieus aan de slag wilt gaan met branding!

#2 | How brands grow part 2 – Building distinctive brand assets

Dit is het vervolg op How Brands Grow. Het boek ‘How Brands grow part 2′ is geschreven door Jenni Romaniuk en Byron Sharp en neemt je verder mee in de wereld van evidence-based marketing. In dit boek delen ze o.a. een roadmap voor merkgroei en het helpt je een lang-termijn strategie op te stellen (en te bewaken) voor jouw merk.

#3 | BrandingNL - Andy Mosmans

Het branding boek ‘BrandingNL’ staat vol met visies van Nederlandse professionals. Dit boek mag dan ook niet ontbreken in jouw boekenkast. Dit flinke boek – met maar liefst 635 pagina’s(!)  – staat vol met modellen en is rijk geïllustreerd. Je kunt de hoofdstukken afzonderlijk van elkaar lezen en theorie vs. praktijkvoorbeelden worden goed afgewisseld. Fijn om als naslagwerk in je kast te hebben liggen!

#4 | Start with why – Simon Sinek

Een klassieker binnen de branding boeken. Simon Sinek werkt in zijn boek ‘Start with why‘ met de Golden Circle. Dit model wordt nog steeds heel veel toegepast in de wereld van branding. In het boek zelf wordt de theorie veel herhaalt op een typische Amerikaanse manier. Je leest dit boek dan ook redelijk gemakkelijk & snel uit. Dit model mag niet ontbreken binnen je algemene kennis en zo mag dit boek mag dus ook niet ontbreken in je boekenkast!

#5 | The Brand Gap – Marty Neumeier

In het boek ‘The Brand Gap‘ wordt heel duidelijk uitgelegd wat branding is en wat jouw rol als brand manager hierbij is. Het belangrijkste punt wat dit boek uitlegt, is hoe je de ‘gap’ tussen jouw branding strategie en de customer journey kunt overbruggen. Auteur Marty Neumeier werkt hierbij vanuit vijf verschillende disciplines die nodig zijn om een sterk merk te bouwen. Fijn boek, leest redelijk gemakkelijk en je kunt de punten direct in praktijk toepassen.

Veel leesplezier!

Ben je benieuwd wat branding voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Samen bekijken we welke brandingstrategie het beste bij jouw merk past!