Waarom is branding belangrijk? Wat moet je weten over branding? In dit blog leggen we het uit. In eerste instantie gaan we dieper in op de verschillende soorten branding, vervolgens delen we de voordelen van een sterk merk. Na het lezen van dit artikel weet je precies waarvoor branding dient en welke meerwaarde het biedt voor jouw bedrijf of onderneming en kun je zelf aan de slag met een brandingstrategie.
Letterlijk vertaald betekent branding ‘brandmerken’. Oftewel: door een merk- of bedrijfsnaam vast te leggen met bijvoorbeeld een herkenbaar logo en een duidelijke huisstijl, brandmerk je het bedrijf. Vroeger werden koeien gebrandmerkt met een ijzeren stempel, hierdoor wisten de boeren op het land van wie de koeien waren. Je plakt dus eigenlijk ergens letterlijk je eigen stempel op. Dit zorgt ervoor dat anderen dit ook als zodanig gaan herkennen.
Branding heeft als doel om waarde te geven aan je merk en zo de bekendheid te vergroten. De waarde die je opbouwt, ondersteunt je vervolgens tijdens je marketingactiviteiten. In eerste instantie heeft het niet te maken met het direct verkopen van je product en/of dienst, maar zorgt het er wel voor dat je gemakkelijker een product of dienst verkoopt. Door branding consequent toe te passen bouw je ‘brand value’ op, met als resultaat dat jouw merk een bepaalde waarde krijgt.
“Branding heeft in eerste instantie niet als doel het direct genereren van verkopen van je product en/of dienst, maar zorgt er wel voor dat je gemakkelijker een product of dienst verkoopt.”
Denk bijvoorbeeld aan het sportmerk ‘Nike’. Welke pay-off komt direct bij je op? Als het goed is: ‘Just do it’. Een pay-off is een onderdeel van branding en geeft aan waar het merk voor staat, wat de belofte is. Deze pay-off is niet gericht op de verkoop van het product, maar wel op een bepaald gevoel bij de consument teweeg brengen zodra ze in aanmerking komen met het merk: merkbeleving. Wereldwijd kennen mensen de pay-off van Nike en zoals je kunt verwachten brengt dit inmiddels een hoge brandvalue met zich mee. Als consument koop je niet alleen een paar toffe sneakers, maar ook het gevoel dat je hierbij krijgt. De klant identificeert zich met de merkbeleving en indirect zorgt dit ervoor dat Nike meer producten verkoopt.
Het wordt in veel verschillende situaties wordt toegepast.
By far de meest bekende. Bedrijven doen veelal aan corporate branding. Een duidelijk logo, een herkenbare huisstijl of een opvallende cultuur. Dit helpt de consument bij het kiezen van een product of dienst tussen al het aanbod.
Wint aan populariteit. Met de opkomst van vele influencers, is personal branding meer relevant dan ooit tevoren. Bekende mensen, experts, creatieve en artiesten. Allemaal type mensen die aan personal branding doen. Een sterk merk creëren om een persoonlijkheid, met als doel meer bekendheid en vertrouwen.
Denk aan je lokale voetbalclub of de booming sportscholen zoals Arie Boomstra met ‘Vondelgym’.
Ook steden (en landen) doen aan branding. Waarvoor zou je een bepaalde stad bezoeken? Wanneer je Lelystad inrijdt zie je borden langs de weg waarin Lelystad gepromoot wordt als stad van groen en natuur. Het enige parkeerprobleem dat zij hebben is het gebrek aan ruimte voor alle boten.
Onder brandmanagement verstaan we alle activiteiten die met branding te maken hebben en die je daarvoor uitvoert. Wanneer je aan een merk gaat versterken zijn er een aantal elementen die je helpen om merkwaarde snel op te bouwen.
Een sterk gepositioneerd merk bestaat in beginsel uit drie elementen:
Het uiteindelijke doel is om een hoge merkwaarde voor jouw bedrijf te creëren. Focus je in eerste instantie op jouw ideale klant. Waar is deze klant naar opzoek? Welke vragen hebben zij? En wat is hun ‘probleem’? Verdiep je in je potentiele klanten en bouw een klantprofiel op. Jouw bedrijf of merk lost het probleem van de klant op. Dit is de waarde van jouw merk.
Maar je bent (waarschijnlijk) niet de enige die dit probleem kan oplossen. Er bestaan er nog talloze bedrijven die dit doen. Je versterkt jouw merkwaarden door jouw persoonlijke waarde hier aan toe te voegen. Waarom moeten ze juist bij jouw merk of bedrijf zijn om hun probleem op te lossen en niet bij de concullega?
Er zijn tal van redenen om aan de slag te gaan met merkstrategie. De belangrijkste vijf zetten wij voor je op een rij:
Dit schept loyaliteit en vertrouwen bij klanten.
Door een unieke huisstijl aan je merk te geven en hier consistent in te zijn, blijft jouw merk of bedrijf beter hangen bij je klanten.
Gemiddeld moet een consument 7 keer met een merk in aanmerking komen voordat ze tot actie overgaan of een merk opslaan in hun geheugen.
Door een duidelijke branding oogt jouw dienstverlening professionelere naar de buitenwereld en zullen klanten eerder een aankoop bij je durven te doen.
Door een duidelijk design kun je gemakkelijk je communicatiemiddelen invullen. Je hoeft immers niet iedere keer een nieuw ontwerp te maken wanneer je iets wil communiceren.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |