Personal Branding:
stappenplan om direct te beginnen

Zoek je een manier hoe je jezelf sterker kunt positioneren? Personal branding is één van de manieren om jezelf gemakkelijker te onderscheiden van anderen. Maar veel ondernemers en marketeers vinden personal branding spannend: het voelt als opscheppen of als grootspraak. Maar wist je dat je ook op een authentieke manier je personal brand kunt ontwikkelen? En of je er nu bewust mee bezig bent of niet, je hébt al een personal brand. De vraag is alleen: wat doe je ermee? In dit blog een handig stappenplan om te beginnen.

Door: Kirsten Loa | Het Branding Bureau

Personal branding draait niet om een perfect plaatje, maar om een authentieke verbinding maken. Mensen reageren op mensen en het gevoel waarmee je ze achterlaat. Hoe begin je met personal branding? 

Het begint bij bewustwording van het feit dat mensen jou zien en dat ze daarna iets onthouden. In dit blog leggen we je uit dat personal branding dit beïnvloedt en delen we drie stappen waarmee je kunt starten. Personal branding opent deuren die anders gesloten blijven, dus het is zeker de moeite waard om hiermee aan de slag te gaan!

Kijk je liever een video dan dat je leest? Onderaan deze blog vind je een video met TED-spreker Marcos Salazer. Hij zegt in zijn talk: “Als je een personal brand niet bewust bouwt, bouwen anderen het voor je.”  Scroll even door om de video te bekijken of lees rustig verder.

Wat is personal branding? En waarom is het belangrijk?

Je personal brand is de manier waarop anderen jou zien, herinneren en aan anderen beschrijven. Of je nu een ondernemer bent, freelancer of een marketeer bij een groot bedrijf, een sterk personal brand zorgt ervoor dat je:

  • Herkent wordt voor je unieke kwaliteiten.
  • Vertrouwen opbouwt bij potentiële klanten, samenwerkingspartners of collega’s.
  • Nieuwe kansen creëert die anders aan je voorbijgaan.

Een personal brand betekent niet dat je jezelf moet veranderen of nep moet zijn. Het betekent juist dat je jouw unieke eigenschappen bewust inzet om je doelen te bereiken.

In 3 stappen beginnen met personal branding

Om te starten met personal branding, kun je al klein beginnen door deze drie vragen te beantwoorden voor jezelf:

  1. Stap 1: Wie ben je en wat is je boodschap?
    Het is belangrijk om jezelf te kennen. Neem de tijd om eerlijk naar jezelf te kijken. Wat zijn je positieve kanten, wat zijn je minderen kanten? Waar word je blij van? Wat is jouw missie hier en met welke boodschap wil je mensen helpen?

    Tip: Vraag eens om input aan mensen om je heen. Vraag bijvoorbeeld:

    • “Hoe zou je mij in drie woorden beschrijven?”
    • “Waar denk je als eerste aan als je aan mij denkt?”
    • “Wat denk jij dat mijn missie of doel is als ondernemer?” 
     

    Dit geeft je inzicht in hoe anderen je zien en waar jouw kracht ligt. Zij hebben vaak iets meer afstand van je, waardoor ze het beter kunnen bewoorden dan jijzelf. Tegelijkertijd kan er ook een mismatch ontstaan. Dat wat mensen over je zeggen, komt niet overeen met wat jij wilt uitstralen. Dat is niet erg! Er is gewoon werk aan de winkel. 🙂

    De reden dat ondernemers hier onze hulp bij vragen komt vaak omdat ze zelf blinde vlekken ontwikkelen, veel te bescheiden zijn of simpelweg de tijd niet hebben om dit voor henzelf op een rijtje te zetten. Als je dit solo doet, kost dit je al gauw maanden. Maar met hulp van buitenaf kun je veel gemakkelijker keuzes maken. Ook  Het kan best spannend zijn om jezelf voor het eerst te definieren en een boodschap te kiezen, maar de support van iemand uit ons team haalt de spanning vaak al weg!  

  2. Stap 2: Wat wil je uitstralen? 
    Dit is enorm belangrijk. Waar we het liefst niet willen oordelen over mensen, gebeurt dit toch. Volkomen automatisch vormt je brein een eerste impressie van iemand. Je uitstraling heeft dus veel invloed op hoe de boodschap overkomt die je wilt overbrengen.

    Ga eens na hoe je wilt overkomen. Wil je bekend staan als creatief, strategisch of betrouwbaar? Wil je op een formele of informele manier communiceren? Draag je altijd een tweedelig pak of zijn sneakers en een sweater ook oké? Kies elementen die bij jou passen. Zelfs al zijn ze niet gebruikelijk in je branche, dan kan het tóch voor onderscheidend vermogen zorgen. Belangrijk is wel: zorg dat deze elementen consistent terugkomen in hoe je communiceert en presenteert.

  3. Stap 3: Hoevaak ben je te zien?
    Personal branding gaat hand in hand met zichtbaar zijn. Als jij er klaar voor bent is het tijd om naar buiten te treden. Zichtbaar zijn betekent niet dat je dagelijks moet posten op social media. Je kunt ook kleiner beginnen.

    Deel een persoonlijke ervaring op LinkedIn, start een blog of maak een connectie in je netwerk. Kies daarbij platforms die bij je passen en waar jouw doelgroep aanwezig is. Onthoud: gemiddeld moet iemand je 7x voorbij zien komen, voordat ze je opslaan in hun brein. En overkill is in deze tijd met alle social media algoritmes bijna niet meer mogelijk.

De grootste valkuilen bij personal branding

Als het zo slim is om te doen, waarom doen dan weinig mensen het? Veel mensen denken dat personal branding alleen belangrijk is voor influencers of CEO’s. Maar wat we vaak vergeten is dat iedereen een persoonlijke merkidentiteit heeft, of je nu actief ermee bezig bent of niet.

Denk maar aan je buurman, je oud klasgenoot of je verre vriend. Als je diegene mag beschrijven in drie kenmerken, dan heeft je brein die zo paraat. Personal branding helpt je om die kenmerken te sturen op een manier die voordelig voor je uitpakt. Je ‘helpt’ het brein van de mensen om je heen als het ware.

Twee veelvoorkomende blokkades wanneer je start met personal branding:

  1. Het voelt als opscheppen.
    En dat kan het ook worden als je niet nadenkt over een diepere boodschap die je wilt overbrengen. Realiseer je dat personal branding niet om jou draait, maar om wat jij voor anderen kunt betekenen. Wanneer je die boodschap weet te verwoorden, trek je de aandacht op een positieve manier. 

  2. Je denkt dat je niet bijzonder bent.
    Maar dat ben je wel! Iedereen heeft unieke eigenschappen. De kunst is om deze te ontdekken en te laten zien.

Waarom vandaag beginnen met personal branding?

We kunnen je alvast verklappen: werken aan je personal brand is meestal geen sprint, maar een marathon. Zet dagelijks kleine stapjes in de door jou gekozen richting. Wanneer je vandaag begint, bouw je aan vertrouwen en herkenning. Meestal zie je binnen 3 maanden al resultaat. Mensen om je heen merken het op en de kans is groot dat je nieuwe deuren voor jezelf hebt geopend. Over een jaar kun je terugkijken en echt zien wat het je brengt.

Maar zeg nou eerlijk, werk jij liever samen met iemand waarvan je nog nooit hebt gehoord? Of met iemand die je al kent en waarvan je ook nog hebt gehoord dat ‘ie goed werkt? Die tweede persoon zal onbewust je voorkeur hebben. Zelfs wanneer je beide op gesprek krijgt, moet nummer één toch ietsje harder zijn best doen.

Mijn eigen ervaring is dat personal branding niet alleen goed is voor je carrière of bedrijf, maar ook voor je persoonlijke ontwikkeling. Je leert jezelf beter kennen, versterkt je zelfvertrouwen en kunt beter laten zien wat je voor anderen kunt betekenen. Wanneer je echt de diepte in gaat, ga je ook nadenken over je ‘purpose’. Dit stelt je vervolgens in staat om niet alleen zelf succes te ervaren, maar dit ook te delen met de mensen om je heen. En dat is toch het mooiste wat er is?

 Of je nu wilt of niet; je bent al een merk, dus maak er iets moois van!

  

 TED Talk How to build a personal brand:


Werkt de video niet? Klik hier voor de link naar TED Talk ‘5 Steps to Building a Personal Brand’.

 

Wil je meer tips?

In onze volgende blog duiken we dieper in op de 5 C’s van personal branding. Deze helpen je om je personal brand meer kans op succes te geven.

Heb je vragen of wil je hulp bij het zetten van eerste stappen? Stuur ons een berichtje, we helpen je vrijblijvend met persoonlijke tips die voor jou relevant zijn!

 
MEER BRANDING

In 5 stappen een sterk merk bouwen | Het Branding Bureau

Leg een ijzersterke basis om een sterk merk rondom jouw bedrijf te bouwen met deze 5 stappen. Professionele branding is een duurzame strategie, je wordt een sterk merk door er dagelijks aan te blijven bouwen, maar je kunt vandaag al groeien door hiermee te beginnen. Veel plezier!

Lees meer
thumbnail_blog_kracht_sterk_merk_01
Branding

De kracht van een Sterk Merk voor jouw bedrijf

Een sterk merk is meer dan alleen een mooi logo of een pakkende slogan. Het is de energie die je bedrijf uitstraalt, de kernwaarden die je vertegenwoordigt en de connectie die je met je doelgroep maakt. Een sterke merkidentiteit raakt mensen, wekt emoties op en zorgt ervoor dat je bedrijf echt resoneert. Dat is de magie van branding!

Lees meer